هاله !

کتابی هست به اسم با مادرم هرگز که نویسنده‌اش خانمیست به نام پتی دیویس و فتانه حاج سید جوادی (که با نوشتن کتاب بامداد خمار می‌شناسیمش) آن را به فارسی ترجمه کرده. توی مقدمه‌ی کتاب، خانم حاج سید جوادی توضیح داده که چند سال پیش زنی آمریکایی به عنوان عروس یک خانواده‌ی ایرانی قدم به خاک این کشور می‌گذارد. پس از چند سال زندگی زناشویی به بن بست می‌رسد و به اتفاق دختری که از این ازدواج ناموفق به وجود آمده به آمریکا می‌گریزد. بعد توضیح داده این خانم که اسمش بتی محمودیست، با نوشتن داستان بدون دخترم هرگز تلاش می‌کند علاوه بر وارد کردن اتهاماتی به خانواده‌ی همسرش، فرهنگ این ملت کهنسال را نیز زیر سوال ببرد. از نظر خانم حاج سید جوادی لازم بوده پاسخ شایسته‌ای به این ادعای مغرضانه داده شود. تا اینکه کتابی در آمریکا منتشر شد که بدون آن که نویسنده‌ی آن خواسته باشد همچون شاهدی از غیب، تمدنی را که خانم بتی محمودی به آن می‌بالد محکوم کرده است. نویسنده‌ی کتاب، پتی دیویس، در واقع دختر رونالد ریگان، رئیس جمهور اسبق آمریکاست و دخترش در کتابی به اسم خانه‌ی اسرار از رفتار غلط و خشن والدین و بخصوص مادرش شکایت می‌کند و آنها را مسئول اصلی به فساد و تباهی کشیدن خودش می‌داند. بنابراین با توجه به عنوان بدون دخترم هرگز که خانم بتی محمودی برای اثر خویش برگزیده و با نگرش به مطالب کتاب خانه‌ی اسرار، مترجم نام با مادرم هرگز را برای این داستان مناسب‌تر می‌داند.


من چطور می‌توانم به ترجمه‌ی این شخص اعتماد کنم؟ چطور می‌توانم مطمئن باشم حرفهای نویسنده، درست و با رعایت امانت ترجمه شده؟ وقتی یه مترجم با صلاحدید خودش اسم یک کتاب را عوض می‌کند و خودش را دارای این حق می‌داند که تصمیم بگیرد چه چیزی برای این کتاب مناسب‌تر است، من از کجا باید مطمئن باشم که موقع ترجمه کردن هم یک جمله‌ی نویسنده را به قدر کافی برای خواندن من مناسب ندانسته باشد؟ در واقع می‌خواهم بدانم این کدام فرهنگیست که خانم حاج سید جوادی از آن دم می‌زند وقتی مترجمی که تحت تربیت این فرهنگ رشد کرده، بدوی ترین اصول ترجمه و حفظ امانت را به سادگی زیر پا می‌گذارد؟ بنابراین اصلآ عجیب نیست وقتی افسانه پردازی‌های این ملت هیچ حد و حصری ندارد. از همه چیز بدون اجازه کپی بر‌میداریم، دخل و تصرف می‌کنیم و هر جا لازم باشد دروغ می‌گوییم و قصه می‌بافیم. فقط کافیست از کسی خوشمان بیاید آن وقت هر دروغی برای به عرش بردنش حلال است و در طرف مقابل اگر خدای نکرده کسی مطابق میلمان نباشد...


وقتی کارگردان تحصیلکرده‌ی UCLA فیلم پری را با اقتباس کامل و بدون اجازه‌ی نویسنده از روی کتاب فرانی و زوئی می‌سازد و آن آبروریزی را به بار می‌آورد، سامان مقدم فیلم Midaq Alley رو با اسم کافه ستاره بازسازی می‌کند، ابراهیم حاتمی کیا از بعد از ظهر یک روز سگی توی مثلآ بهترین فیلم مربوط به جنگ سینمای ایران "زیادی" الهام می‌گیرد و حتی برای انتخاب اسم فیلمهایش از خودش خلاقیتی بروز نمی‌دهد (In the Name of the Father و The Color Purple)، باید هم مسابقه‌های "کرور" و "نُه بر یک" ساخته شوند و لَری کینگ‌های وطنی صندلی داغ و باز هم زندگی را اجرا کنند. در این صورت عجیب نیست وقتی توی قسمت فارسی ویکیپدیا می‌خوانی که اوریانا فالاچی نامزد دریافت جایزه‌ی نوبل شده و در حالیکه با چشمان از تعجب گرد شده به قسمت انگلیسی لینک مورد نظر می‌روی، با سرچ کلمه‌ی نوبل چیزی پیدا نمی‌کنی. در این‌صورت تعجب نمی‌کنی وقتی توی چند تا سایت ایرانی ( + و + و + ) عکسهای Melissa Theuriau رو می‌بینی که در توضیحش نوشته‌اند میترا طاهری مجری خوشگل! و ایرانی‌الاصل برنامه‌های تلویزیونی. در این‌صورت عجیب نیست وقتی وسط تماشای فیلم Strangers on a Train از تلویزیون آهنگ Amelie، و وسط فیلم Tsotsi آهنگ غروبِ سیاوش قمیشی را می‌شنوی. با این اوصاف، عادی ترین اتفاق ممکن این است که رئیس جمهور مملکتمان هاله ببیند.



نظرات 39 + ارسال نظر
عاطفه دوشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 04:12 ب.ظ

سلام.فکر کردم دوباره غیب شدی:P
وای این میترا طاهری رو من توی آفلاینام دیدم.بعد توی سایتها گشتم ببینم بیوگرافیش چیه=)) البته قضیه ماله خیلی وقت پیشه.
ولی حالا جدای از این چیزا بامداد خمار قشنگ بودها:P

بهاره دوشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 07:04 ب.ظ

واقعنم همینطوره.اوریانا فالاچی یکی از اونهاییه که تو ایران خیلی بیشتر از جاهای دیگه اسم در کرده.مثه پائولو کوئیلیو:ی
-----------------------------------
راستی منم اون عکسای خوشگلترین خبرنگار و مجری را قبلا دیده بودم :))
-----------------------------------
اما حوری اون فیلم بدون دخترم هرگز واقعا افتضاح بود.اصلا واقعیت نداشت.

مریم دوشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 10:02 ب.ظ http://tabbal.blogfa.com

دنیای غریبیست ...

نیلوفر دوشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 11:39 ب.ظ

=) آره اخرای توتسی بود که دیدم صدای آهنگ آشنا داره میاد. اگه اونقدر تکرارش نمیکردن باورم نمیشد مال سیاوشه D:
من با تقریبا همه حرفهات موافقم اما فکر نمیکنم این وحی منزل باشه که هیچ کارگردانی از کارهای دیگه الهام نگیره.آژانس شیشه ای فیلم خیلی خوبی بود. ولی درباره مهرجویی من این رو نشنیده بودم. پری رو دیدم ولی نمیدونستم از رو فرانی و زوئی بوده(من فرنی و زوئی رو نخوندم). بالاخره جایی که کپی رایت نباشه از این اتفاقها میافته دیگه :)

بهروز سه‌شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 09:35 ق.ظ

به!رسیدن به خیر:D
به نظر من با وجود اینکه فیلم های خیلی زیاد دیگه ای هستن که مشابه همین شرایط رو دارن و تو لیست تو هم آورده نشدن اما بازم گیر دادن به فیلم سازای ایران خیلی کار درستی نیس.اون بدبختا هم اونقدر محدودیت دارن که شاید گاهی اوقات تنها راه باقی موندنشون تو صحنه استفاده از لقمه های حاضر و آماده ی اون طرف آبی باشه.نبود فیلمنامه نویس قهار بعد از علی حاتمی،بودجه محدود تهیه کننده هایی که تنها توقعشون برگردوندن چند برابر اون پوله و با وجود پاسدار صفار هرندی در رأس وزارت ارشاد اصلاً حاضر به ریسک نیستن،عدم امکان پر رنگ کردن ژانر romance تو فیلماشون و صد تا چیز دیگه که میدونی.
اینا نتیجش این میشه که یا فیلمساز باید با پول شخصی خودش و واسه جشنواره های خارجی فیلم بسازه که حاصلش میشه یکی مثل جعفر پناهی یا از نسل قدیمی تر همین کیارستمی که خب بین عامه ی مردم ایران جایی ندارن یا اینکه در بهترین حالت واسه اینکه مجبور نشه دست به ساخت فیلمایی مثل قلقلک یا الوالو من جوجوام بزنه،بره و از فیلم های غربی ای که فکر میکنه زیاد تو ایران دیده نشده و میشه براش مجوز گرفت تقلید کنه.(بازم به شرف حاتمی کیا که بارها مستقیم و غیر مستقیم به تقلید از اون فیلما اعتراف کرده،بقیه که انگار نه انگار)
میدونی،مشکل ما اینه که عامه مردم وقتی میرن سینما به جای اینکه بیشتر دنبال این باشن که یه دیالوگ قشنگ،یه میزانسن چشم نواز و... ببینن بیشتر دنبال اینن که قاه قاه بخندن و آخرشم همه توش خوشبخت شن.در غیر این صورت فیلم میشه بی سر و ته و تا 6ماه آینده تو هر مجلسی میشینن براش تبلیغات منفی میکنن.اونوقت فروش فیلم کم میشه و دفعه ی بعد هیچ تهیه کننده ای حاضر نیس با اون کارگردان کار کنه.
با این اوصاف فکر کنم بهتر این باشه ما لذت فیلم دیدن رو همچنان تو خونه تجربه کنیم و هر موقع هوس پفک و آب آلبالو کردیم یه سری هم بریم سینما و یه کمکی هم به صنعت! سینمای داخلی بکنیم;)
اما در مورد مترجمی که امانت رو رعایت نمیکنه با نظرت موافقم.چنین شخصی بهتره بره گم شه:D
از صداوسیما هم چیزی نگیم بهتره.وقتی فکر میکنن تماشای سر و دست تماشاگرای فوتبالای اروپا بیننده رو تحریک جنسی میکنه و طرف احتمالاً مجبور میشه وسط فوتبال دست به خودارضایی بزنه، خب حق دارن فکر کنن شنیدن فلان موسیقی وسط فیلم هم باعث میشه بیننده پا شه برقصه و احیاناً دست به گناهان بعدی بزنه.به قول نوری زاده یه مشت بیمار جنسی افتادن به جونمون:|

بهروز سه‌شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 09:41 ق.ظ

وای این کامنت بالایی مال منه؟:O
من اینقدر حرف زدم یعنی؟خیلی دراز شد که:D

حوری سه‌شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 12:47 ب.ظ http://www.upsidedown.blogsky.com

به عاطفه; بامداد خمار برای دخترهای گروه سنی 13-18، آره کتاب قشنگی بود. تو که تا جایی که یادمه سه چهار سالیه کران بالای اون گروه رو رد کردی :-"


به بهاره; من اصلآ به این کاری ندارم که بدون دخترم هرگز چه جور فیلمی بود. مطابق با واقعیت بود یا نبود. اون بحثش جداست. تو می‌تونی با فیلم موافق باشی یا مخالف. اما این معنیش این نیست که بدترین روش رو برای ابراز مخالفتمون نشون بدیم. اونم وقتی توی به اصطلاح قسمت فرهنگی این مملکت مشغولیم و ادعامون گوش فلک رو کر می‌کنه.

حوری سه‌شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 01:12 ب.ظ

به بهروز; من قبول ندارم محدودیت داشتن باعث این فجایعی شده که هر روز تو سینما و تلویزیون ایران می‌بینیم. همین فیلم علی سنتوری که الآن به ادعای مهرجویی اونو از نون خوردن انداخته، باز هم سوژه‌اش از یکی از فیلمهای سال 2005 هالیوود برداشته شده. من نمی‌فهمم این چه جور محدودیتیه که باعث میشه کارگردان بره سمت نسخه‌های اونطرف آب اما از قضا فیلم و سوژه‌ای رو انتخاب کنه (Frida) که R-rated میشه برایsexuality !! همین الآن میتونم برات هزار و یک مثال بیارم از فیلمهای آمریکا و اروپا که رسمآ بدون هیچ بودجه‌ای ساخته می‌شن و فیلمهای بی نظیری از آب در میان. حتی اون فیلمهایی که توی باکس آفیس خیلی خوب می‌فروشن فیلمهایی هستن که غالبآ PG13 هستن و صحنه‌ی آنچنانی ندارن که حالا ما فکر کینم اونها چون دستشون بازتره می‌تونن فیلمهای پرفروش بسازن. ضمنآ مطمئن باش میشه فیلم romance ای ساخت که نیازی به "باز بودن دست" نداشته باشه و تازه در کل اگه ژانر romance رو هم بگذاری کنار بازم میشه تو ژانرهای دیگه بدون کپ زدن و "با دست بسته" فیلمهای خوبی ساخت. فقط کافیه افرادی بیان که شعور فیلم ساختن داشته باشن و انقدر هم ادعاشون نشه. تازه تو واقعآ فکر می‌کنی مشکل بودجه‌ست؟ بودجه‌ای که اخراجی‌ها داشت که سر به فلک می‌گذاشت. اما با اون همه هزینه بازم اون فیلم مزخرف و آبکی تحویل ملت داده شد.

بعد تازه به نظر من یه نفر باید لااقل تکلیفش رو با خودش مشخص کنه. اینکه تو فقط میخوای فیلمت رو به ملت با فرهنگ و با شعور ایران بفروشی (خب برو همون آتش بس و اخراجی ها رو بساز)، یا اینکه جدی میخوای یه کار خوب بسازی. البته تو جاهای دیگه‌ی دنیا خیلی قشنگ بین فروش خوب داشتن و فیلم خوب بودن رو جمع میزنن اما توی ایران این توهم هست که اگه بخوای بفروشی باید لزومآ 10 رقمی و کلاهی برای باران بسازی. تازه خدا نکنه اوهام برشون داره که میخوان فیلم متفاوت بسازن. دیگه رسمآ خیال می‌کنن باید چیزی ساخته بشه که هیچکدوم از عوام از فیلم خوشش نیاد و اون رو نفهمه.

حوری سه‌شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 01:19 ب.ظ http://www.upsidedown.blogsky.com

به نیلوفر; الهام گرفتن با "خیلی الهام گرفتن" فرق داره. البته خود حاتمی‌کیا هم اینو قبول داره و حتی یه جا می‌گفت که از پرستویی خواسته چندین بار بازی آل پاچینو تویDog Day Aftrenoon رو ببینه. تازه وقتی فکر می‌کنی که یکی از بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران تا این اندازه کپی برداری شده بوده، بیشتر به وضعیت وخیم سینمامون پی می‌بری. بله، کپی رایت وجود نداره اما حالا در دیزی بازه، حیای گربه کجاست؟

هنگامه سه‌شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 02:15 ب.ظ http://deledivane.blogsky.com/

این مشکل امروز و دیروز این جامعه نیست. جامعه ی ما درست شبیه به هرمی هست که از بالا تا پایین با مشکلات اجتماعی و اخلاقی مشابه ای دست و پنجه نرم می کنه. مشکلاتی که بعضی وقت ها حتی ایرانیان خارج از کشور را هم رها نمی کنه. مشکلاتی ست که با تولدمان در ما زاده می شن و به همراهمان رشد می کنن. بدبختانه.

بهروز سه‌شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 02:36 ب.ظ

به حوری:-"
خب منم همینو دارم میگم دیگه بچه جون.منظورم از مشکل بودجه این نبود که پول نیست.میگم تهیه کننده ها واسه فیلمی خرج میکنن که بدونن فروش داره و مطمئناً اون فروشی رو که اخراجی ها تو ایران داره هیچ موقع فلان فیلم اسکار برده ی هالیوودی هم نمیتونه تو سینماهای ایران داشته باشه،اینم به هیچ وجه توهم نیست،یه واقعیته.ممکنه تو بگی که اگه فیلم خوب ساخته بشه حتماً میری سینما و میبینی و حتی 50 نفرم سراغ داشته باشی که حاضرن برن سینما و اون فیلمو ببینن،اما با این 50 نفر و 100 نفر ها که یه فیلم فروش 2میلیاردی نمیکنه که.ملت ترجیح میدن برن تو سینما به آخوندا بخندن تا اینکه یه درام ببینن که تازه قضاوت آخر داستانم به خودشون واگذار شده و به قول ملت سر و ته نداره.امروز تو ایران فیلم خوب ساختن یعنی ریختن حداقل 200-300 میلیون تومن تو چاه.البته همه این چیزایی که میگم در مورد انتخاب تم و داستان فیلمه که میگی از اونطرف کپی میشه.صرفاً بخاطر همین 2تا دلیله،یکی اینکه کسی رو نداریم که فیلمنامه ی خوب جدید بنویسه(فیلم بدون فیلمنامه هم که هیچی)یکی هم اینکه به تبع اولی یا باید با فیلمنامه های موجود داخلی قلقلک بسازیم یا اینکه بریم و از رو دست اونا کپ بزنیم که اون دسته از کارگردانا که ادعای هنرمند بودن دارن راه دوم رو انتخاب میکنن.تکلیفشونم با خودشون مشخصه،بالاخره اونا هم میخوان نون بخورن دیگه،اما نه به قیمت ساخت فیلمای دلقک بازی.میخوان اون یه کم آبرویی که دارن حفظ بشه:)
اما در مورد هنر کارگردانی باهات موافقم،یعنی در این زمینه زیر صفریم.یعنی حرکات دوربین،میزانسن ها،رنگ بندی های تصویر و... همه یا تقلید عینی از همون فیلماییه که از روش کپ میزنن،یا اینکه من درآوردی و دیمیه.
آخرش اینکه سینمای ایران رو باید با سینمای ایران مقایسه کرد.بالاخره وقتی کارگردانایی هستن که کلاهی برای باران میسازن خب طبیعیه که حاتمی کیا و جیرانی بشن کارگردانای بزرگ و علی حاتمی و بیضایی و... بشن اسطوره.شما تو این اشل به قضیه نگاه کن

عاطفه سه‌شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 07:48 ب.ظ

کران بالا؟:)) والا به خدا بامداد خمار با کتابای فهمیه رحیمی و م.مودب پور فرق داره حوری:))

شهاب - عشق فیلم سه‌شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 10:44 ب.ظ http://bestmovies.ersianblog.ir

سلام !
فرهنگ معین - جلد هفتم - صفحه 243/2 :
زد تو گوش اسکار = اسکار را گرفت !!! جایزه را برد !!!!!!!!!!!!!
هزار توی پن ، دو سال قبل اسکار رو برد ، ولی زندگی دیگران سال پیش ! البته اشتباه از من بوده که ننوشتم دو سال قبل ! حالا من عرق شرم بر جبینم همی نشستن گرفت !!!
پ ن : راستی ! پستت رو الان دیدم ! یه بار سر فرصت درمورد فیلم همین کتاب (‌بدون دخترم هرگز ) مینویسم برات ! موفق باشی !

حوری سه‌شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 11:22 ب.ظ

بهروز: ببین من کلآ معتقدم هیچکدوم از حرفهایی که می‌زنی دلیل نمیشه این چرندیاتی که می‌بینی توی سینمای ایران ساخته شه. من میگم میشه فیلم پر فروش عامه پسند "وَ" خوب هم ساخت.


عاطفه: اوه فهمیه رحیمی هم اضافه شد؟ :))))


شهاب: اگه با ننوشتن "دو سال قبل" عرق شرم بریزی، نگرانم با فهمیدن اینکه labyrinth اسکار نگرفته بری یه کاری دست خودت بدی :)) بعد از کِی تا حالا آدم تو پ.ن یِ کامنتش تازه پست یه وبلاگ رو میخونه؟ :)) اصلآ چه معنی داره؟!

شهاب - عشق فیلم سه‌شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 11:56 ب.ظ http://bestmovies.persianbog.ir

سلام !
کاملا حق با شماست ! البته فکر کنم سالها بعد اعضای آکادمی به این نتیجه برسن که باید اسکار رو به هزار توی پن میدادند و اشتباه کردند !!! من یه خورده از زمانه جلوتر فکر میکنم !!!! ( خداییش توجیه رو حال کردی ؟!!! )
البته اسکار گرفته ها ، ولی بهترین فیلم خارجی رو نه !!! برای همین هم کار دست خودم نمیدم !!!!
بعد هم من کدوم کارم به آدمیزاد میره که وبلاگ خوندنم بره ؟!!!!!

بهروز چهارشنبه 13 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 01:12 ق.ظ

فیلم خوب آره،اما من همچنان با پر فروش بودنش مشکل دارم.البته بستگی داره تا چه حد فروش رو پرفروش تعریف کنیم.اما مطمئناً رکوردی که اخراجی ها به جا گذاشته به این زودی ها با یه همچین فیلم هایی که مد نظر ماست شکسته نخواهد شد.چون الان ذائقه ی اکثریت مردم به اون سمت رفته.حداقل چند سالی وقت لازمه که بشه این ذائقه رو تغییر داد.ایشالا دولت خدمتگزار که خدمتش تموم شد و به سلامتی رفت کنار نفرات بعدی یه فکری به حالش بکنن.به این آقایون که امیدی نیس.

شهاب - عشق فیلم چهارشنبه 13 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 12:43 ب.ظ http://bestmovies.persianblog.ir

به بهروز :
سلام رفیق !
اگر فضولی نباشه یه چند تا نکته رو بهش توجه کن :
۱ - ذائقه مردم خیلی با اون چیزی که شما فکر میکنی ، فرق فوکوله !!! الان هرکی رو میبنی داره میناله از اینکه سینمای ایران شده گیشه ای و مزخرف و این حرفها ! پس فرق خوب و بد مشخصه برای مردم ! شما بیا تو همین خراب شده یه فیلم خوب بساز ، بعد ببین مردم چقدر هم ذائقه اشون درسته !
2 - محدودیت ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! با عرض شرمندگی این حرف بدترین نوع دفاع از عملکرد فیلمسازهای ایرانیه !!! یعنی هرچی فیلم خوب تو امریکا و اروپا ساخته میشه یا توش خون پاشیده میشه یا پر از س . ک . س ؟!!!!!!!!! دوست داشتی دست به نقد برات یه لیست 50 تایی از حفظ بگم که بدونی محدودیت ، مال عقل فیلمسازهای ماست و نه چیز دیگه !
3 - کیارستمی و پناهی و امثال اونها هم طرفداری ازشون شده تیریپ !!! هنر ، یعنی اینکه همه به نسبت شعورشون از اثر لذت ببرند ! مثل حافظ ، که از آخوند و عارف گرفته تا اونی که پای منقله ، یه جوری میتونه باهاش حال کنه !
موفق باشی !

محمد چهارشنبه 13 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 01:01 ب.ظ

بهتره کتابهایی که دوست داری خوندنش رو ، اگه به مترجمش اعتماد نداری به زبان انگلیسی بخونی . میدونی این ایراد ماست که اخلاق را بر اساس قانون تعبیر میکنیم . اگر قانون به ما اجازه کاری رو داد دیگه اهمیتی نداره که با انجام اون کار ممکنه اخلاق رو زیر پا بگذاریم.

بهروز چهارشنبه 13 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 03:43 ب.ظ

آقا این وسط سوء تفاهم شده.من وکیل مدافع فیلم سازان ایرانی نیستم.خودمم گفتم که چیزی بارشون نیس.محدودیتی رو هم که گفتم بیشتر تأکیدم روی همون مسأله ی سرمایه گذار بود و این که آیا تضمینی هست که بشه اینجور فیلم ها به اندازه ی مثلاً اخراجی ها فروش کنه یا نه.یعنی میگم اگه به فرض محال کسی هم پیدا بشه که توانایی ساختن فیلم خوب رو هم داشته باشه اونقدر که واسه ساختن فیلمای آبکی امکانات بهش میدن واسه اینجور فیلم ها امکانات نمیدن.حالا اون موضوع س . ک .س رو هم که شما اینقدر روش زوم کردین به عنوان یکی از محدودیت هایی ذکر کردم که به هر حال وجود داره و نمیتونین منکرش بشین.منظور منم فقط صرفاً س. ک . س نبود.بلکه هر جور روابط عاطفی ای که بین دو جنس مخالف میتونه وجود داشته باشه و همه میدونیم که چه برخورد های متعصبانه ای با اینجور مسائل میشه.حالا این موضوعم به کنار.فرض کنیم اصلاً فیلمش romance نباشه.فرض کنین یه نفر بخواد در مورد مثلاً مافیای مواد مخدر بسازه،فکر میکنین اگه آخر کار همه ی خلافکارا به چنگ قانون نیفتن و پلیس اقتدارش ثابت نشه به یه همچین فیلمی اجازه پخش داده میشه؟یا مثلاً یه نفر بخواد یه فیلم horror بسازه،به نظر شما وقتی رهبر انقلاب فرمودن صحنه های دلخراش(حتی ورزش بوکس هم جزو همین صحنه های دلخراش محسوب میشه) از رسانه ها پخش نشه،حالا گیریم کلی طرف پارتی داشته باشه و کارش پیش بره و خیلی از صحنه هاش سانسور نشه،به نظر شما فیلمش از پارک وی دیگه ترسناک تر در میاد؟!!!!یا اگه یکی بخواد یه فیلم در مورد یه واقعه ی تاریخی مثلاً کودتای 28 مرداد یا انقلاب اسلامی بسازه،خب اینکه دیگه پر واضحه که کل سناریوی فیلم باید از زیر دست تک تک مسئولین و روحانیون و... رد بشه تا تازه مجوز ساخت بگیره تا تازه ببینن بعد که ساخته شد چه چیزایی باید ازش حذف شه.اگه بخوای یه فیلم در مورد مذهب بسازی که باز نتیجه اش از قبل مشخصه و این بار اگه دست از پا خطا کنی به فیلمت که مجوز نمیدن هیچ،ریختن خونتم حلال اعلام میکنن.
خب واقعیات جامعه همین چیزان دیگه،فیلمسازای غربی که سوژه از غیب براشون نمیرسه.یه چیزی از جامعه شون رو برمیدارن فیلم میکنن.خب اینا همه محدودیته دیگه،نیس؟
اما در مورد ذائقه ی مردم هم به نظر من همین نالیدن مردم از دست گیشه ای شدن سینما بیشتر از طرفداری از کیارستمی و پناهی تیریپ برداشتنه.اگه واقعاً اعتقاد داشتن که سینما گیشه ای و بی محتوا شده چطور تو همین 4 سال اخیر آتش بس و اخراجی ها رکورد پر فروش ترین فیلم تاریخ سینما رو شکستن؟مگه غیر از همین مردم کس دیگه ای دم گیشه ها میره؟یعنی به نظر شما فرق خوب و بد رو میفهمن که هر فیلم مزخرفی که اکران میشه اونقدر ازش استقبال میکنن که هر تهیه کننده ای وسوسه میشه یه فیلم مزخرف تر از اون بسازه.به نظر شما اگه 2تا فیلم همزمان رو پرده باشه که تو یکیش رضا گلزار و نیوشا ضیغمی بازی کردن و تو اون یکی پرویز پرستویی و عزت انتظامی کدومش بیشتر دم در سینما صف کشیده میشه؟نه،انصافاً کدومش؟حالا جفتشم فیلمای مزخرفی باشه ها،آیا دیدن بازی پرستویی بیشتر ارزش پول خرج کردن داره یا گلزار؟خب دیگه من چی بگم؟
شرمنده باز پر حرفی شدااااااااا،چاکر حوری خانومم هستیم:D

رضا چهارشنبه 13 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 05:32 ب.ظ http://dr-reza.blogfa.com

منم یه چیزی بگم لال از دنیا نرم :)‌ کافه ستاره اقتباسی از Midaq Alley بود که اونجا هم سلما هایک اتفاقا بازی میکنه که یک فیلم مکزیکی ه و خیلی هم خدا است و کافه ستاره با همه خوش ساخت بودنش با اون پایان بندی احمقانه اش گند زد بهش. اما یه چیری هم هست. این گرته برداری ها همه جای دنیا میشه. مثل سینمای وحشت هالیوود الان گیر داده به ژاپن . ولی فرقش اینه که اونجا جدا از خریدن امتیاز و اینا همه چیز رو تو تیتراژ میگن نه اینجا تو کافه ستاره مردیکه ابله برگشت گفت من نمیدونستم همچین فیلم ساخته شده اصلا! یا مثلا تو تقاطع اصلا نگفتن که بابا 11:14 هم فیلم خوبی بود که ما از روش ایده گرفتیم یا همون مثالهایی که تو زدی :)

حوری چهارشنبه 13 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 06:09 ب.ظ

ممنون از تصحیح :-)

شهاب - عشق فیلم چهارشنبه 13 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 11:35 ب.ظ http://bestmovies.persianblog.ir

سلام !
پیرو صحبت رضا ، اقتباس همه جای دنیا هست ، اما با دو تا تفاوت :
1 - اولا که اقتباس با کپی مو به مو خیلی فرق داره !
2 - معمولا طرف میگه که این فیلم اقتباسه از فلان فیلم ! مثل فیلم شوخی ( با بازی پرستویی و حبیب رضایی ) از روی فیلم Hero اقتباس شده بود و کارگردان هم مرد و مردونه این رو اول فیلم گفته بود ! نه اینکه طرف اصلا به کل منکر دیدن فیلم اصلی بشه !!!

م دوشنبه 18 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 08:39 ب.ظ

فیلم مکزیکی Midaq Alley برگرفته از یکی از مشهورترین رمان‌های نجیب محفوظ نویسنده‌ی‌ مصری است. نجیب محفوظ جایزه‌ی نوبل ادبیات را برده است.

شهاب - عشق فیلم دوشنبه 18 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 10:26 ب.ظ http://bestmovies.persianblog.ir

سلام !
میگم وقت کردی یه چیزی هم بنویس !!! ضرر نداره !!!

شهاب - عشق فیلم چهارشنبه 27 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 12:53 ب.ظ http://bestmovies.persianblog.ir

سلام !
بالاخره The Dark Knight رو دیدم و نقدش رو آپیدم !!! دوست داری سر بزن اون طرفها !

ساسان چهارشنبه 27 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 08:25 ب.ظ

سلام. چقدر دیر رسیدم.به مناسبت تولدت اومدم برای همون پست memento کامنت بذارم دیدم اینجا یه هفت هشت ده باری آپ شده!! خوبی تو دختر؟تولدت مبارک

بهاره پنج‌شنبه 28 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 01:47 ب.ظ

:* happy birthday

نیلوفر پنج‌شنبه 28 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 10:42 ب.ظ http://lutus.blogfa.com

خیلی بی ربط:
تولدت مبارک!!!:))
به خدا همش تقصیر اونه که قبل از من اینو انجا نوشته بود!!!؟؟

حمید دوشنبه 15 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 10:54 ب.ظ http://philosophicallife.blogfa.com

از ادبیاتتون خوشم میاد . خیلی روان و سلیس و بدور از ژر-گویی می نویسین .... خوب بود

رضا چهارشنبه 1 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 03:36 ب.ظ http://dr-reza.blogfa.com

یوونتوس برد و آلکس هم گل زد. ولی تو باز هم پیدات نشد که :))؟

نرگس جمعه 3 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 03:22 ب.ظ http://narsis-m.persianblog.ir/

سلام
باید بگم زمان خوندن بامدادخمار از هر چی مرد بود بدم اومد و زمان دیدن فیلم بدون دخترم هرگز ( فکر کنم ۱۰ سالم بود) از هرچی امریکایی بود بدم اومد.راستی یه سری هم به وبلاگ من بزن « مجموعه دروغ ها » رو تازه نوشتم بیا و نظرت رو بگو. خوشحال می شم کامنت تو رو اون جا ببینم و از راهنماییت استفاده کنم.

ناتالی جمعه 10 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 08:36 ب.ظ

حوری جان من تا چند وقت پیش فکر می‌کردم مهرجویی همینطوری پری رو ساخته و به روی خودش هم نیاورده. اما تو تیتراژ فیلم اومده. مگه اجازه‌ی کتبی لازمه ؟ البته سالینجر که به هیچ کس تا حالا اجازه‌ی اقتباس سینمایی نداده

آرش از زیرورو یکشنبه 12 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 09:25 ق.ظ

فعلا فقط ســــــــــــــلا م !!!!

نرگس (تنهایی یک مکمل ) چهارشنبه 22 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 10:39 ب.ظ http://narsis-m.persianblog.ir/

راستش می خوام برای جمعه یک فهرست بلندبالای کتاب های پیشنهادی شما عزیزان (و البته خودم ) رو بگذارم اگه دوست دارید کتاب های مورد علاقه ی شما هم توی لیست باشه پس حتما برام کامنت بذارید.

یه زن دوشنبه 27 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 09:51 ق.ظ http://me-justawoman.blogsky.com

تو چرا آدمو هی ناامید می‌کنی حوری؟ هی می‌آی و هی غیبت می‌زنه ؟ یه ذره وجدان کاری داشته باش :دی

نرگس (تنهایی یک مکمل ) شنبه 14 دی‌ماه سال 1387 ساعت 10:58 ب.ظ http://narsis-m.persianblog.ir/

نمی دونم این خاصیت محرمه یا نوستالژی دوران کودکیم که هر وقت محرم می شه دوست دارم یه بار از سر اون کوچه بگذرم ....
اگه خوشت اومد می تونی دنبالشو تو پستم بخونی

Dr Jack سه‌شنبه 1 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 01:02 ب.ظ http://drjack.blogfa.com

یک کتابی هست از راسل به اسم "قدرت". چندین سال پیش نجف دریابندری ترجمه اش کرد. بعد توی چاپ اول مترجم یک فصل رو به صلاحدید خودش! حذف کرد و گفته بود که این فصل به درد شما نمی خورد واسه همین ترجمه نکردم! بعد از چند چاپ ایشون با کلی منت و سنت تحت فشار ترجمه اون فصل رو هم گنجوندن! خوب دیگه چه انتظاری میشه داشت؟ بهتره اصل کتاب رو پیدا کنی و بخونی!

ناتالی پنج‌شنبه 3 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 11:36 ق.ظ http://nataliee.wordpress.com/

نیستی که :)

نرگس (تنهایی یک مکمل ) پنج‌شنبه 29 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 03:14 ب.ظ http://narsis-m.persianblog.ir

نوروز مبارک ...
لحظه ها می آیند که بر شما مبارک باشند ...
مبارک شمایید ... [گل][چشمک]

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد